Test dotykového tabletu GoGEN TA 8200

Recenze Stereo & Video 07/2012 GoGEN TA 8200 V červencovém vydání časopisu Stereo & Video se podrobil testu dotykový tablet GoGEN TA 8200. Palec vzhůru pro mistra kompromisu!

Recenze Stereo & Video 07/2012 GoGEN TA 8200V

červencovém vydání časopisu Stereo & Video se podrobil testu dotykový tablet GoGEN TA 8200.

Palec vzhůru pro mistra kompromisu!

Dotykový tablet GoGen TA 8200

SHRNEME-LI NAŠE ZKUŠENOSTI, JE GOGEN NA SVOU CENOVOU TŘÍDU MIMOŘÁDNĚ ZAJÍMAVÝ TABLET, KTERÝ NIC NEPŘEDSTÍRÁ: OTEVŘENĚ PŘIZNÁVÁ NĚKOLIK KOMPROMISŮ, A KOMU TO NEVADÍ, ZÍSKÁ TABULKU SCHOPNOU KVALITNÍ MULTIMEDIÁLNÍ ZÁBAVY, HRANÍ HER, POHODLNÉHO BROUZDÁNÍ PO INTERNETU A CHATOVÁNÍ V SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH ČI SPRÁVU POŠTY, KTERÁ V MNOHA OHLEDECH SNESE SROVNÁNÍ I S PŘÍSTROJI VYŠŠÍ CENOVÉ TŘÍDY.

GoGEN po krátké době uvedl na trh další tablet, jenž nás už na první pohled potěšil: dokázal jednoznačně vyřešit největší slabiny svého předchůdce, kterého tak na celé čáře překonává...
Než se pustíme do dalšího testovacího "boje", je třeba si uvědomit, v jakém ringu se vlastně pohybujeme. Jsme na kolbišti cenově velmi dostupných tabletů, od kterých nemůžeme očekávat zázraky. Výrobce, který se chce dostat pod cenovou hranici čtyř tisíc korun, stojí vždy před úkolem vyhmátnout kompromisy, jež jsou pro uživatele nejméně bolestivé, aby sestavil zajimavý, ba leckdy atraktivní tablet a nikoliv jakžtakž funkční atrapu. Tablet GoGEN to zvládl až překvapivě přímočaře a přestože zůstaneme kritičtí, jak se na recenzi patří, při celkovém hodnocení bereme v úvahu i tento fakt.

Kde se škrtalo

Nejdůležitější "škrty", které odlišují tento model od dvojnásobně drahých borců, spočívají v plastovém provedení, absenci gyroskopu (tablet má ovšem akcelerometr, takže dokáže při změně polohy dostatečně svižně reagovat otočením obrazovky) a také displej není tak jasný a citlivý. V útrobách se činí jediný reproduktor, stereo tedy posloucháte pouze přes sluchátka či připojenou reprosoustavu (mezi námi, který tablet, byť i se stereofonními reproduktory, splňuje nároky na požitek z hudby?). Konektor mini USB slouží výhradně k připojení počítače, jeho prostřednictvím nelze nabíjet akumulátor. Mezi škrty patří i fotoaparát na zadní stěně: GoGEN se spokojil pouze s webovou kamerou na přední straně, jež poslouží například při videohovorech (Skype), ale třeba také při odemykání displeje rozeznáním obličeje. Chybí také modul GSM pro možnost přijímat internet prostřednictvím sítí mobilních operátorů a TA 8200 nemá ani GPS, nezvládne proto funkci navigace. Poslední dvě absence jsou pro zájemce rozhodující: pokud nepotřebujete u tabletu navigaci a na internet se připojujete výhradně přes Wi-Fi, máte vyhráno a GoGEN vám nabídne víc než většina současných modelů této cenové třídy.

Palec vzhůru

Oproti předchozímu modelu GoGEN TA 7100 za shodnou cenu (recenze v S&V 3/12) tentokrát výrobce přidal obrazovce jeden palec navíc, měří tedy 20,32 cm (ve formátu 4:3) a dlužno podotknout, že mu tento rozměr sluší: v ruce se drží pohodlně a nabízí dostatečný prostor pro přehledné ovládání. Displej se sice nehonosí supersklem vylepšujícím jak obraz, tak rychlost odezvy na dotyk a odolnost proti poškrábání, ale v dané třídě odvádí naprosto poctivou práci. Rozlišení 800 x 600 bodů bohatě stačí na slušný obraz i při sledování filmu, automatický jas jistí velmi dobrou viditelnost i v hodně osvětlené místnosti (někdy je možná zbytečně oslnivý), jen je třeba se koukat na něj takřka z kolmého úhlu, při naklonění se velmi rychle ztrácí čitelnost. I toho je jedním z kompromisů typu ber - neber: pro běžnou práci i sledování videa jediným párem očí to naprosto postačí. Co však oceňujeme především: výrobce se dokonale poučil z největšího neduhu předchozího modelu, a to je příliš hluboko zasazený displej, který znepříjemňoval ovládání tabletu v místech poblíž hran. U TA 8200 se dá velmi snadno projet prstem přes obrazovku až na rámeček.
   Virtuálním ovládacím prvkům (základem jsou tři "androidovské" ikony vlevo dole pro pohyb zpět, návrat na domácí obrazovku a přehlídka naposledy otevřených aplikací plus vpravo nahoře čtvereček pro rozevření seznamu všech aplikací) sekundují dvě hardwarové kolébky na horní hraně: první z nich nastavuje hlasitost, druhá slouží návratu Domů a vstupu do hlavního menu: hodí se to, protože u některých aplikací se jinak z otevřené aplikace u GoGENu nedostaneme (přesto tabletům sluší více, když hardwarové ovládací prvky nepotřebují). Pravá hrana je zasvěcena již tradičně bohaté výbavě s konektory: je to sice poněkud na úkor útlosti tabletu (1,4 cm), ale na druhé straně se dá pohodlně zasunout USB "klíčenka", přidat microSD karta a dokonce propojit tablet s televizorem pomocí HDMI. Dalšími zdířkami jsou sluchátkový výstup, dírka pro možnost restartu a konektor pro nabíjecí adaptér.

Má rád film i muziku

Nejen z hardwarové, ale i softwarové výbavy je zřejmé, jaký typ uživatele chce dotykový tablet GoGEN TA 8200 oslovit: ty, kteří hledají přenosné multimediální centrum. Proto je také obdařen už v základní nabídce dvěma přehrávači hudby a jedním videa, oba zvládnou nadprůměrné množství formátů. Samozřejmě, dobrodiním operačního systému Android (a poučenější čtenář už ze zmínky o odemykání displeje pohledem poznal, že jde o jeho zatím nejvyšší 4. generaci Ice Cream Sandwich) se dá z nabídky Obchodu Play stáhnout spousta dalších aplikací i pro multimediální účely. Avšak i ty "základní" dobře posloužily při přehrávání videa: zvládá i Full HD, umí titulky, česká diakritika občas klopýtne a v jednom případě jsme u Full HD filmu zaznamenali trhané pohyby, ale třeba se zadarmo staženým MX Video Playerem jak čeština, tak plynulost fungovaly bezchybně.
   Obraz je až překvapivě dobrý: zlepšit by se mohla barevná sytost, ale prokreslení je v pořádku, kontury nejsou příliš rozmazané a kritické barvy (např. pleťovka a čerň) působí docela věrným dojmem. Milým překvapením byly i zvukové vlastnosti přes sluchátka Koss Porta Pro: ve středním a vyšším pásmu je projev vynikající, nástroje většího orchestru se neslévají a svižnější "pecky" neztrácejí říznost - jistě, basy jsou stará známá bolest většiny přehrávačů, ale díky možnosti pohrát si s ekvalizací (defaultní přehrávač má 11 režimů a jeden uživatelský s posilovačem basů) jsme nakonec sáhli po vysokém hodnocení "za devět". Tablet GoGEN dobře poslouží i jako čtečka knih. Dokumenty v PDF či DOC zvládá bezchybně, pro další formáty je třeba si stáhnout aplikace přes internet v mobilu, nebo z počítače: v tom případě pomůže zdařilý prográmek pro instalaci stažených souborů (ApkInstaller).
   Na rozdíl od multidotykového displeje (rozliší dotyk až pěti prsty), který by mohl přidat na svižnosti odezvy, rychlost zpracování dat i vykreslení grafiky je velmi dobrá, za což může i 1,2GHz procesor a operační paměť 1 GB: v této třídě jde o přepychové parametry. Benchmarkové testy jej řadí do slušného průměru a naznačují, že i hráči 3D her se mohou na tablet spolehnout.
   GoGEN neusiloval o žádné firemní nadstavby systému Android, nepočítáme-li pár zdařilých widgetů (alias miniaplikací), jako je třeba podařený decentně vyhlížející ukazatel data, dne v týdnu a hodin. Na každou z pěti ploch můžete umístit až 5 x 5 ikonek, není zde žádná "pevná" oblast s neměnnými aplikacemi, notifikační lišta (ukazuje čas, stav baterie a různá upozornění) je neobvykle ve spodní části. Jediné, co nám chybělo, je možnost sdružovat aplikace do skupin (zkušenější uživatel to však zvládne ve spolupráci s Obchodem Play).

Dotykový tablet GoGen TA 8200
Huawei P20 - Perfektní smartphone pro náročné.
Hvězdný výprodej.